2013.06.18.
13:10

Írta: qmatron

Játékból életmód

Csak mókából indult az egész. Megvettem az első okostelefonom, és kutakodtam az alkalmazások között. Milyen lehetőségeim vannak? Aztán rábukkantam egy My diet Diary nevű alkalmazásra. Leszedtem, és így, kalóriaszámlálgatással indult az én kis történetem.

A kezdetek

2011 nyarán már próbáltam visszafogni magam a táplálkozás terén, de a sok buli miatt inkább elnapoltam a dolgot, kitartásból megbuktam. Aztán mikor karácsonykor végignéztem a spájz polcain, elszörnyedtem. Csekkoltam, hogy hány kalóriával jár egy-egy ilyen süti. Na akkor döntöttem el, hogy az ünnepek alatt én ugyan nem eszek sütit, cukrot, finomított szénhidrátot. Nem is hiányzott.

buci1.jpgUtána szépen minden étkezésem kalóriáit bevittem az alkalmazásba. Elkezdtem kalkulálni, mennyire van szükségem, mennyit kell, hogy fogyjak, stb. Belőttem, hogy max 1200 kalóriát ehetek, zero alkohol, cukor, és finomított szénhidrát. És bizony a vizsgaidőszak végeztével, mikor 2012 márciusában megjelentem a suliban kaptam jó pár dicsérő szót. Gyakorlatilag két és fél hónapig nem mentem emberek közé. Csak magamra koncentráltam. Tanulás-evés-edzés-alvás. Ebben a két hónapban edzőterembe is elkezdtem járni. Tekertem, futottam, és tapostam. Ez idő alatt kb. 4-5 kiló olvadt le rólam. Főleg az arcomon látszott a változás, de szép arányosan kezdtem fogyogatni. A sok jó visszajelzés motivált. Szóval folytattam a mókát, bár kicsit intenzívebb edzéseket választottam.

Az amerikai Pump It Up! táncos alakformáló programokkal dolgoztattam magam. Mire eljött a nyár újabb 8 kilótól szabadultam meg. És ez után vette kezdetét a türelemjáték. Egész nyáron stagnáltam.  Egy pillanatig sem kételkedtem magamban, mivel nem vettem véresen komolyan az egészet, gondoltam megy majd, mint eddig. Tudtam, hogyha figyelek a kajálásra, és tartom a mozgást akkor nem fog felfele mozdulni a mérleg. Lefele meg majdcsak elkezd. Bár nyáron sok volt a buli, így az alkoholt nem hanyagoltam. Aztán úgy döntöttem, ha elkezdődik a suli, újraindítom a folyamatot. Így szeptemberben újabb alkoholstop következett, és megcsináltam az egy hónapos Update 1 diétát. Egy hónap alatt megint beindult a folyamat, és lement 2,5 kilo. 

Insanity és clean eating

Aztán október végén jött a nővérem Kata, és előállt nekem egy újfajta edzés őrülettel, hogy ő most ezt elkezdi, mert 2 hónap alatt teljes átalakulást hoz. Itt jött a képbe az Insanity edzésprogram. A program intervall alapú kardioedzésekből áll. Ezt magamtól távolinak éreztem de kipróbáltam mit is tud ez a Shaun T.

Az első edzés első 20 perce után (ami kb. a bemelegítés és a nyújtás) sírva feküdtem a padlón, hogy ez nem normális, nem lehet bírni, kikészül aki megcsinálja, stb. Másnap nem akartam elhinni, hogy nem megy, és úgy döntöttem, én is kipörgetem a programot. Egy hét alatt beleszoktam, beleszerettem. Az első fit teszt eredményeim siralmasak voltak, aztán ahogy nőtt az állóképességem egyre jobbak, majd egészen meghökkentők lettek. Már az elején figyeltem, hogy ha csinálom, elkezdem, akkor rendesen csináljam. Megnéztem a táplálkozási útmutatót, és meglepődtem. Kiszámoltam az edzéshez szükséges tápanyagbevitelem, és majdnem a duplája volt az eddiginek. Első héten nem tartottam, mert nagyon soknak tűnt. Aztán rájöttem, hogy kell az energia. Napi 5x keveset, 40% szénhidrát, 40% fehérje, 20% zsír. A program táplálkozási útmutatójában remek receptek voltak, ki is próbáltam mindet, és dokumentáltam, fotókkal, recept lejegyzésekkel. Ekkor még csak magam miatt. A kis füzetben gyakran olvastam, hogy „eat clean!”. Az Insanity workout facebook oldalán láttam egy „clean eating” piramist.

Ahogy elnéztem, rájöttem, hogy ezen alapszik a táplálkozás. Rákerestem, és tulajdonképpen ez egy életmód program. Lényege, hogy minél tisztábban étkezzünk. Kevés, feldogozott, finomított alapanyag, zero cukor, könnyű húsok (csirke, pulyka és halak), egészséges zsiradékok, sok gyümölcs (piros bogyósok, zöld alma), friss zöldségek. Előtérbe kerültek a teljes kiőrlésű gabonafélék (persze csak mértékkel), a natúr zabpehely, és a hüvelyesek. Tejtermékek közül csak az Anikó sajt ill. alacsony zsírtartalmú dolgok jöhetnek. Azóta is ehhez tartom magam. (Bár a clean eating nem számol se kalóriát se szénhidrátot, se zsírt, én azért tartom az arányokat. Kell az edzés miatt.) Még az insanity-s két hónapom alatt többen kerestek, látván az eredményeimet, hogy mi is ez, és hogy csinálom, és hogy kell enni „tisztán”. Jó volt, hogy már receptekkel láthattam el az embereket. A programmal december 31-én végeztem.

4 napig bírtam insanity nélkül. Januárban és februárban Rubint Rékával kombinálva folytattam a programot, bár nem naptár szerint, de minél változatosabban, mert az a lényege: a változatos terhelés. Aztán a februári verőfényes napsütés meghozta a kedvem a futáshoz. Első alkalommal 3,5 km-t mentem, 14 perc alatt, büszke voltam erre az eredmnyre. Ezután rendszeresen eljártam futni, jó idő esetén. Az étkezést tartottam., majd  jött a tavaszi zsongás. Elkezdtem az Insanity the Asylum programot csinálni. Ez egy nagy ügyességet igénylő gyorsaság és erőfejlesztő tréning. Ötvözi a különböző sportokat a csapatjátékokkal, illetve agility tréninggel.

Mire végeztem az insanityvel, majd az asylummal is, már mínusz 20 kilónál jártam. Jelenleg kondizni járok heti háromszor, insanityzek vagy futok háromszor, és egyszer pihenek, extra nyújtással. Természetes a clean eatinget mint életmódot nem tudom elhagyni. Beépült az életembe és valamilyen szinten a családéba is. A margarint, a fehérkenyeret, a tejtermékek egy részét, és a cukrot száműztem a házból. Tejcsokit se láttunk nagyon rég. Helyettük itt vannak az egészséges magolajak, a kókuszzsír, mandula/szója/zabtej, zöldségek, gyümölcsök, teljes kiőrlésű lisztek, sztívia, magőrlemény, és persze a nagy izommunka miatt ott van a spájzban a tejsavó fehérje, az izótóniás ital, az l-carnitin pezsgőtabletta, és a vitaminok. 

A BUCI Story


buci5.jpgMivel tódultak a kérdések, a tesómmal, Katával, hogy könnyítsünk a helyzetünkön létrehoztunk egy facebook oldalt BUCI néven, ami a clean eating életmódon alapszik, kiegészítve update nézetekkel (csökkentett szénhidrát, magas fehérje és rost tartalomra törekedés) és tökéletesen fedi az insanity táplálkozási naplóját.

Szokták kérdezni, hogy  ér-e csalni? Egy kis süti egy kis ez meg az. Azt mondom, nem lehet minden jót megvonni magunktól, és ha 10%-át megtartjuk a régi kedvenceinknek, az belefér. Bár én már úgy vagyok a csalással is, hogy felelősséggel tartozom azokért az emberekért, akik a BUCI látogatói. Így ha csalok, tisztán teszem, és igyekszem közzé tenni az oldalon úgy, hogy beleférjen annak profiljába.  A recepttár folyamatosan bővül, ahogy a közösség is, mára 1000 fős kis családunk lett, és több aktív rajongóval is büszkélkedhetünk.  Folyamatos eszmecsere a táplálkozásról, receptcsere, és kisebb kóstolós akciók az eddigi produkcióink. Jelmondatunk a „(T)egyél magadért!” Mert ez első sorban az étkezésről szól. De ha már energikussá esszük magunkat, akkor kezdjünk is valamit a maximális hatékonyság érdekében. Első az egészség, de mozgással kombinálva biztos a siker, a fogyás, az átalakulás. Éppen ezért is jelenleg a LifeT!lt insanity programjában veszünk részt. Táplálkozási tanácsokkal látjuk el a program résztvevőit.

Mi változott? Minden!

buci4.jpg

Ma már nincsen a napjaimnak kihasználatlan pillanata. Nincsen lustálkodással töltött idő. A napirendem igazodik a táplálkozásomhoz. Tudom, hogy 2,5-3 óránként enni fogok, már zsigerből jön az is, hogy mikor mit lehet. Napjaim szerves része az edzés. Amikor csak tehetem, délelőtt edzek. Nekem így indulnak igazán jól a napok. Nagyon fel tudom pörgetni magam, és mindenben meglátom az edzés lehetőségét (fűnyírás, ház körüli munkák, takarítás stb.) A szervezetem átalakulását nem csak külsőleg látom. Mentálisan is érzem, jobban tudok koncentrálni egy-egy feladatra. Ami nagyon érdekel egy olvasás után is úgy megragad, hogy ötös vizsgát produkálok. Elő is fordult, hogy túlvállaltam magam, (több vizsga egy napon, közösségi munkák, fellépések, főzés, BUCI posztok, edzés, szőlőmunkák) de mikor elgyengülnék, eszembe jutnak Shaun T. szavai. „Áss mélyebbre, és meg tudod csinálni!”  „Többre vagy képes, mint azt az agyad gondolja”. És egyszerűen továbbmegyek, teszem, amit kell. Aggódom-e amiatt, hogy hogy lesz tovább? Nem. Nem aggódom a holnapért, mert a holnap majd aggódik magáért. Mert mindennek megvan az oka.

Ha egy kis plusz motivációra van szükségem csak megnyitom ezt a videot:

 

A következő vendégposztot BUCI anyunak köszönhetjük. Tudatos táplálkozás, kalóroiaszámlálás, insanity edzések, clean eating, futás.

Szólj hozzá!

Címkék: edzés táplálkozás fogyás futás vendégposzt BUCI

A bejegyzés trackback címe:

https://fattyboom.blog.hu/api/trackback/id/tr895366927

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.